Het redesignen van een website moet regelmatig gebeuren. Net als veel consumentengoederen hebben ook websites een houdbaarheidsdatum. Zeker in deze tijd van continue veranderingen is het van belang dat jouw website up-to-date blijft. Internet en Social Media ontwikkelen zich in sneltreinvaart. Wanneer we op het wereldwijde web surfen komen we tientallen websites tegen die een redesign kunnen gebruiken. Denk jij dat jouw website toe is aan een redesign? Hier lees je 10 tips om het redesign van jouw website winstgevend te maken:
1. Redesign je website regelmatig
Net als kapsels en kleding raken ook websites uit de mode. De webdesign trends van 2005 waren bijvoorbeeld heel anders dan de webdesign trends van 2012. Opkomende trends zijn vaak een smaakkwestie, zoals de driedimensionale buttons die we een tijdje terug veelvuldig voorbij zagen komen.
Nieuwe website trends kunnen ook te maken hebben met technologische ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan alles wat er tegenwoordig mogelijk is met HTML5 en CSS3. Kijk kritisch naar je website. Ziet het er allemaal niet meer zo vlot en up-to-date uit? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een website redesign!
2. Blijf jouw concurrenten voor met een nieuwe website
Internet is de nummer 1 informatiebron voor alle consumenten… en dus ook al uw klanten. Dit betekent dat zij de weg naar uw concurrent snel gevonden hebben. Tegenwoordig bestaan er ook voldoende vergelijking- en reviewsites waardoor een slechte indruk snel gemaakt kan zijn.
Het is belangrijk dat je website indruk maakt en een voorloper is op de concurrent. Internetgebruikers zijn ongeduldig en beslissen binnen een paar seconde of jouw website hen aanstaat. Maak het jouw potentiële klanten gemakkelijk en sta boven de concurrent met een hip webdesign en waardevolle content.
Neem de tijd om je concurrenten onder de loep te nemen. Schrijf zowel positieve als negatieve punten op en neem dit mee in het redesign. Dit is één van de belangrijkste onderdelen van de redesignfase. Dus is de website van jouw concurrent beter dan die van jou? Dan is het zeker tijd voor een nieuw webdesign!
3. Website past niet meer bij bedrijfsidentiteit
Overal word je erop geattendeerd dat jouw website hét digitale visitekaartje van jouw bedrijf is. Het is dan ook voor de hand liggend dat deze professioneel en behulpzaam moet ogen. Toch komen veel websites totaal niet overeen met de bedrijfsidentiteit.
Amateuristische webdesigners flansen nog te vaak een site in elkaar. Logischerwijs schept dit het verkeerde beeld over je bedrijf bij de consument. Zorg dus dat jouw redesign past bij jouw bedrijf, bedrijfsidentiteit en doelgroep!
4. Creëer website van de toekomst
Bij het redesignen van een website komt veel kijken. Je blikt terug op het verleden door te kijken naar je huidige website en de daarmee behaalde doelstellingen. Ook is er een mooi moment aangebroken om te kijken naar de toekomst. Waar gaat jouw bedrijf naartoe? Deze toekomstvisie laat je ook terugkomen op de nieuwe website. Een sterke boodschap en stevige doelstelling dragen bij aan het beeld dat de klant over jouw bedrijf ontwikkelt.
Waarom ben je de beste in jouw branche? Zet op papier hoe dit tot uiting moet komen op jouw nieuwe website. Zeg nou zelf? Doe je liever zaken met een bedrijf dat kijkt naar de toekomst, of een bedrijf dat blijft hangen in het heden?
5. Actuele content op nieuwe website
Een groot voordeel van het huidige internetgebruik is de snelheid hiervan. We hoeven niet meer te wachten op een nieuwe brochure-uitgave om nieuwe content te verspreiden. Met één druk op de knop staat een nieuwsbericht direct online. Hier zitten ook haken en ogen aan. Hoeveel sites zien we voorbij komen waarbij het laatste nieuwsbericht dateert uit 2010?
Het is verstandig om hier rekening mee te houden. Niemand zit te wachten op oude nieuwsberichten en incorrecte informatie over uw bedrijf. Plaats je vaak nieuwe berichten, dan moedigt dat bezoekers aan om jouw website vaker te bezoeken. Waarom zou een bezoeker jouw site opnieuw bezoeken als de content nooit verandert?
6. Maak redesign gebruiksvriendelijker
Iedereen kent het. Je bent via een zoekmachine op zoek naar een specifiek onderwerp en klikt op een link of site. Je zoekt en zoekt maar nergens op de pagina kun je niet vinden wat je zocht. Heel irritant. Gebruiksvriendelijkheid zou de eerste prioriteit van redesign moeten zijn. Een simpele navigatie om mee te beginnen.
Vaak trekt men te weinig tijd uit om te kijken naar de manier waarop een website gebruikt wordt. Ben je toe aan een nieuwe website? Grijp deze kans aan om naar jouw bezoekers te luisteren. Zoek uit wat hen helpt of juist frustreert. Redesign een gebruiksvriendelijke website die gemakkelijker te gebruiken is.
7. Betrek doelgroep bij het redesign van jouw website
Al even kort aangestipt bij de vorige tip: jouw gebruikers zijn waardevol. Betrek hen bij het redesign. Feedback is waardevol en kan helpen bij het optimaliseren van je website. Het is helemaal niet zo gek om klanten te bellen en hen te vragen wat zij van je website vinden. Wat zou beter kunnen en wat mag blijven?
8. Begin niet meteen met een nieuwe lay-out
Het spreekt voor zich dat het verstandig is om eerst een goed fundament te leggen. Pas in een later stadium komt een nieuwe lay-out aan bod. Wireframes en een contentstrategie vormen de basis. Een website redesign kan de nodige verwarring oproepen bij jouw gebruikers.
Breng hen van tevoren op de hoogte van de ontwikkelingen en aankomende veranderingen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van Social Media kanalen of een e-mailnieuwsbrief. Andere websites kiezen ervoor om gedurende een bepaalde periode twee versies aan te bieden: de redesign website en de oude website.
9. Test redesign van je website
Testen is het gouden woord van website redesign. Voor, tijdens en na het lanceren van de nieuwe site moet je blijven testen. Dit is de juiste manier om gebruikers te betrekken bij het bedrijf. Jouw redesign moet uiteindelijk volledig om de gebruiker draaien. Wat hij wil zien komt op je website terug.
Redesignen is een ingewikkeld proces. Houd er rekening mee dat jouw ideeën en verwachtingen nooit overeen zullen komen met de uiteindelijke website. Als het maar een vooruitgang is voor de gebruiker.
10. Maak je redesign wereldkundig!
Als het redesign van je website eenmaal af is kunt je dit wereldkundig gaan maken. Het is sowieso verstandig om je huidige klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Een nieuwe website is een goede aanleiding om eens contact op te nemen. Tijd voor een update dus!
Alle tips gelezen en besloten dat jouw website toe is aan een redesign? Kom langs of neem direct contact met ons op voor vrijblijvend advies!