11 tips om jouw website te promoten

20 december, 2011

Je website promoten, maar hoe dan? Je bent net de trotse eigenaar van een website of webwinkel. Gelukkig als je je voelt, deel je dit met vrienden en familie. Zij weten nu van het bestaan af. Maar de rest van jouw doelgroep (nog) niet. Hoe ga je de website eigenlijk promoten? Hier vind je 11 tips voor het promoten van je website: voor een snelle start.

1. Website promoten door hoge positie in Google

Je website promoten begint bij zoekmachines. Google is de bekendste als het gaat om SEO. Je hoort overal hoe belangrijk dit is. Doe je ook iets met die informatie? De zoekresultaten die we terugvinden in Google zijn misschien wel de meest effectieve manier van promoten. Doeltreffend en gratis.

Extra website promotie met Search Engine Advertising

Ben je bereid te investeren? Kijk dan ook wat SEA voor uw website kan betekenen. Zet van tevoren een duidelijk budget op papier. Analyseer de resultaten achteraf. Dit geldt eveneens voor SEO. Je moet wel tijd willen investeren. Een hoge positie in Google krijg je niet cadeau.

2. Goede webteksten verkopen jouw website

De tweede tip heeft te maken met het schrijven van webteksten. Webteksten zijn een subtiele manier om je website te promoten en diensten te verkopen. Besteed voldoende aandacht aan wervende teksten.

Balans vinden in webteksten

Veel bedrijven denken nog steeds dat hun homepage zoveel mogelijk informatie moet bevatten. Verspilde moeite, want een bezoeker leest nauwelijks iets op je website. Wat ze dan wel doen? Scannen!

Geef hen in één oogopslag waar ze naar op zoek zijn. Dit is in negen van de tien gevallen een oplossing voor hun probleem. Je mag ook best laten zien waarom juist jij de beste bent. Maar onderscheid jezelf. De praatjes van efficiëntste, beste kwaliteit en voordeligste kennen we nu wel.

3. Social Media marketing om je website te promoten

Social Media, een veelbesproken begrip en erg handig voor het promoten van je website. Als je al actief bezig bent met Social Media kun je hier goed gebruik van maken. Promotie hoeft ook niet altijd koude reclame te zijn.

Zoek uw doelgroep zelf op!

Ga op zoek naar jouw doelgroep via Social Media en vraag wat de oplossing voor hun probleem zou kunnen zijn. Komt jouw dienst of product in de buurt? Bied hen dan hulp aan.

Vraag om suggesties, verbeteringen en kom met relevante informatie. Weet de doelgroep jou te vinden via Social Media, dan bent je goed bezig!

4. Ken je doelgroep

Jouw website promoten? Dan is kennis van je doelgroep essentieel. Je moet ze door en door kennen. Is dit (nog) niet het geval? Ga hier dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Zoek uit waar de doelgroep zich bevindt. Waar wonen ze? Hoe oud zijn ze? Welke Social Media netwerken gebruiken ze?

Stel persona’s op

De antwoorden op deze vragen kun je uitwerken in verschillende persona’s. Dit zijn profielomschrijvingen van fictieve klanten. Persona’s helpen bij het visualiseren en concreet maken van potentiële klanten.

5. Promoot via je huidige netwerk

Ondernemers zijn sociale mensen en hebben vaak een breed netwerk. Maak het jezelf gemakkelijk bij het promoten van je website. Kijk eerst naar jouw directe omgeving en reeds opgebouwde netwerk.

Zoek het dicht bij huis

Om te beginnen: zijn alle familieleden, vrienden en kennissen al op de hoogte gebracht? Kijk vervolgens naar minder bekende relaties en mensen waar je in het verleden wellicht zaken mee heeft gedaan. Ga ook alle e-mailcontacten na.

Mensen die zich al in jouw persoonlijke netwerk bevinden zijn ideaal voor de websitepromotie. Ze zullen jou en jouw product/dienst vertrouwen. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de beste methode.

6. Tevreden klanten promoten jouw website ongedwongen

De vorige tip komt ongeveer op hetzelfde neer. Tevreden klanten kunnen eenvoudig gratis promoten voor jou. Het is wel van belang dat je hen hierin stimuleert. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken. Houd het simpel en wees duidelijk! Zeg hen eerlijk wat je wilt: namelijk dat zij jouw website promoten.

Wat te doen met ontevreden klanten?

Als het tevreden klanten zijn zullen ze dit met alle liefde voor je doen. Zijn ze ontevreden, dan houdt het op. Vraag hen in dit geval wel waarom ze ontevreden zijn, los dit op en vraag het opnieuw. Maar ontevreden klanten mogen eigenlijk niet bestaan.

7. Blijf je website verbeteren

Een website is, net als ieder ander product, nooit helemaal af. Verbetering is altijd mogelijk. Blijf dan ook met een kritisch oog naar je website kijken. Maar hoe pakt je dat verbeteren nou aan? Zorg dat je gaat testen. Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid, leidt altijd tot verbetering.

Het promoten van je website wordt gemakkelijker als de website optimaal gebruiksvriendelijk is. Klanten zullen langer op jouw website blijven. Het testen hoeft geen ingewikkelde activiteit te zijn.

Je kunt dit zelf doen, of je kunt het aan een professional overlaten. Tijdens een usability test voert de gebruiker een aantal veelvoorkomende gebruikerstaken uit om aan te geven waar de knelpunten zich bevinden.

8. Call-to-action voor directe promotie

Een veelvoorkomende fout die website-eigenaren maken: het vergeten van een concrete call-to-action. Promoten heeft niet veel zin als bezoekers er verder niets mee kunnen doen. Maak het hen daarom gemakkelijk. Geef ze de mogelijkheid actie te ondernemen. Laat deze call-to-action op iedere pagina terugkomen.

Je kunt dit doen in de vorm van een link, button of banner bijvoorbeeld. Neem hier de tijd voor en denk er rustig over na. Vorm en kleurgebruik zijn hierbij belangrijk. Het promoten van jouw website gaat gepaard met een goede call-to-action integratie.

10. Promoten is adverteren!

Adverteren blijft effectief. Tegenwoordig ook mogelijk via Social Media. Via Facebook kun je een gerichte doelgroep aanspreken. Handig als je voor ogen hebt hoe de doelgroep eruit ziet. Maar promotie via traditionele media is ook een prima optie.

Heb je een lokaal bedrijf? Kijk dan eens in de wijk- of zondagskrant. Natuurlijk kun je het ook groter aanpakken met televisiereclame , kranten en tijdschriften.

11. Vind geschikte linkpartners

De elfde en laatste tip om je website te promoten, gaat over het vinden van geschikte linkpartners. Je hebt hier waarschijnlijk al wel eens over gehoord. Google vindt het gebruik van relevante backlinks belangrijk. Dit kun je op een aantal manieren aanpakken.

Waar vind je linkpartners?

Verwante linkpartners zijn linkpartners die over hetzelfde onderwerp spreken als jij. Ga op zoek naar interessante partners en benader hen om links uit te wisselen. Daarnaast kunt je jouw website aanmelden bij verschillende start- en dochterpagina’s. Linkpartners zorgen voor meer publiek op jouw website.

Meer weten over website promotie?

Wil je meer weten over dit onderwerp, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Terug naar blog