Tijd voor een blog over SEO copywriting. Tekstschrijven is een vak apart. Toch kan iedereen zorgen voor beter geoptimaliseerde SEO teksten. Hier lees je 7 eenvoudig toe te passen SEO copywriting tips.
1. Staar je niet blind op SEO copywriting
SEO copywriting bestaat sinds het Google-tijdperk. Toen ging het schrijven van SEO teksten er nog heel anders aan toe. De kernwoorden werden zo vaak mogelijk in de tekst geplakt, zodat Google hem relevant achtte. Zo werkt het tegenwoordig niet meer. Nu kijkt men ook naar de context en inhoud van webteksten. Google houdt bijvoorbeeld ook rekening met synoniemen.
Wat wil ik hiermee zeggen? Ga je teksten niet forceren door er zoveel mogelijk keywords in te proppen. Hierdoor valt hij namelijk niet meer te scannen voor bezoekers. De beste SEO teksten zijn to-the-point geschreven. Goed geschreven teksten bevatten vaak al de juiste structuur en keywords. Conclusie? Staar jezelf niet blind op SEO copywriting, het gaat grotendeels vanzelf.
2. Schrijf voor je doelgroep
De tweede SEO copywriting tip die ik je wil meegeven is ook redelijk voor de hand liggend. De teksten die je schrijft moeten gericht zijn op de doelgroep. Dat klinkt logisch, maar vaak wordt deze stap over het hoofd gezien.
Via internet spreek je onbekenden aan. Daarom spreekt men vaak in de u-vorm. Toch is dit niet altijd nodig. Kijk goed rond. Welk jargon past bij de doelgroep? Hoe kun je hen het beste aanspreken? Concurrenten zijn vaak een goede informatiebron. Bekijk hun SEO copywriting en doe inspiratie op, dat kan nooit kwaad.
We weten allemaal dat internetgebruikers snel afhaken bij het lezen van oninteressante stukken. Als ze überhaupt de moeite nemen om jouw teksten te lezen. Laat nietszeggende verkooppraatjes achterwege en vertel potentiële klanten wat je voor hen kunt betekenen. SEO betekent ook relevantie.
3. Zorg voor voldoende links
Links zijn eveneens belangrijk voor SEO copywriting. Wanneer in een tekst gelinkt wordt naar interessante informatie, zal Google dit waarderen. De tekst krijgt immers meer inhoud. Zoek naar linkpartners die met je willen ruilen. Kijk naar de pageranking.
4. Geen trefwoord, maar een trefwoordengroep
Google is nog steeds de meest gebruikte zoekmachine. We gebruiken Google allemaal. Het start allemaal bij het invoeren van zoekwoorden. Zoeken doen we meestal allemaal aan de hand van meerdere woorden. We proberen zo specifiek mogelijk te zijn.
Typ je wel eens alleen ‘vliegticket’ in? Of ga je voor een combinatie, zoals ‘vliegticket Londen’. Nog een stapje verder: ‘goedkoop vliegticket Londen’. SEO copywriting houdt ook in dat je slimme teksten schrijft. Kies één thema en zoek hier een trefwoordengroep bij. De kans is groter dat gebruikers meerdere zoekwoorden intypen.
5. Eerst schrijven daarna inkorten
Een belangrijke copywriting tip. Heb je moeite met het schrijven van SEO teksten? Probeer dan eerst het hele verhaal op papier te krijgen zonder hier rekening mee te houden. Ga na wat je wil vertellen en werk dit uit. Vul de teksten aan tot je tevreden bent. Vervolgens ga je kijken naar optimalisatie van de teksten. Schrap stukken en puzzel tot de tekst goed genoeg is.
6. Structuur van SEO teksten
De algemene structuur van SEO teksten kennen de meeste mensen wel. We werken met een title en de koppen h1 t/m h6. Het belangrijkste keyword komt terug in de title en in de h1. De teksten mogen niet te lang zijn, denk aan 3-6 regels per alinea. Gebruik goede tussenkoppen en zorg voor interne links.
Laat uw keywords vervolgens ook een aantal keer terugkomen in de vervolgtekst. Overdrijf niet, want daar zit niemand op te wachten. Houd uw SEO copywriting duidelijk en to-the-point.
7. Let op de keyword density
Wanneer we spreken over keyword density, gaat het om de dichtheid van zoekwoorden. Oftwel: hoe vaak komen zoekwoorden terug in de tekst? Eén keyword per 50 a 100 geschreven woorden behoort tot de standaard. Wil je het niet forceren, gebruik dan synoniemen. Google checkt ook deze woorden voor de optimalisatie.
Nog hoger scoren met SEO copywriting? Controleer dan ook regelmatig alle links. Verborgen en gekopieerde tekst is uit den boze! Tot slot zorg je dat iedere pagina minstens 400 woorden bevat.
SEO copywriting voor jouw website
Ben je zelf geen SEO copywriter? Of heb je geen zin om zich in SEO webteksten te verdiepen? Je kunt het ook door een professional laten doen. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.