Een nieuwsbrief schrijven in vijf stappen

19 december, 2011

Een nieuwsbrief schrijven kun je zelf doen. Volg de vijf stappen op en verstuur hem vandaag nog! Nog te vaak zijn nieuwsbrieven oninteressant en onaantrekkelijk. Het is tijd voor verandering. Kort, bondig, creatief zijn de kernwoorden. Schrijf jouw eigen nieuwsbrief!

Nieuwsbrief schrijven met een boodschap

Een succesvolle nieuwsbrief schrijven begint bij de boodschap. Wat heb je te vertellen? Bedenk van tevoren een aantal onderwerpen waar je over wilt schrijven. Ga na of het voldoende nieuwswaarde heeft voor de lezer. Kijk naar je doelgroep. Waar zouden zij over willen lezen?

Stap 1: nieuwsbrief met aantrekkelijke schrijfstijl, inhoud en lay-out

Twee dingen zijn van belang bij het schrijven van een nieuwsbrief: de inhoud en de lay-out. Spetterende e-mail nieuwsbrieven met allerlei tierelantijnen worden niet gelezen als de inhoud niet relevant is. En andersom geldt hetzelfde verhaal. Zoek de juiste balans tussen die twee.

Schrijf over uiteenlopende onderwerpen

Je kunt het beste schrijven over veel verschillende onderwerpen. Denk aan interviews, officiële nieuwsberichten, aanbiedingen en updates. Zorg dat de nieuwsbrief zich niet alleen richt op marketing. De kunst is om de boodschap persoonlijk te maken.

Schrijven voor verschillende doelgroepen

Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Maak dan onderscheid tussen je mannelijk en vrouwelijke klanten. Betrek de informatie op jezelf. Hoe vervelend vind je het om informatie te ontvangen waar je niets aan hebt? Juist, dat is irritant. De meeste mensen verwijderen de nieuwsbrief linea recta.

Vraag het de doelgroep zelf

Zoek dus uit wat de doelgroep interessant vindt. Dit kun je hen ook gerust vragen. Zet een rubriekje ‘wat wil jij van ons weten?’ in de nieuwsbrief. Lezers worden op die manier uitgedaagd om suggesties te doen. Vergeet je e-mailadres niet te vermelden!

Stap 2: hoevaak ga je een nieuwsbrief schrijven?

Nu je hebt nagedacht over de inhoud, is het tijd om de frequentie voor het schrijven van de nieuwsbrief vast te stellen. Dit hangt af van jouw persoonlijke voorkeur en bedrijfsvoering. Wees hier echter wel consistent in.

Start je met het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief, blijf dit dan ook aanhouden. Lezers verwachten een patroon in de hoeveelheid nieuwsbrieven die je verstuurt. Geef hen houvast. Bedenk van tevoren hoeveel informatie je wilt delen en of dit in de toekomst ook zo blijft.

Stap 3: beste verzendmoment

Nieuwsbrief geschreven? Tijd om hem te versturen! Wanneer kan ik mijn nieuwsbrieven het beste versturen? Een veelgestelde vraag waar geen duidelijk antwoord op te formuleren is.

Logisch ook, want als bekend was dat dit de dinsdagochtend om 10.00 uur zou zijn, doet ieder bedrijf massaal zijn e-mail nieuwsbrief op dit tijdstip de deur uit. Toch hangt het succes van uw nieuwsbrief deels af van het verzendmoment. Wat kun je doen?

Wanneer B2C nieuwsbrief versturen?

Schrijf je een business-to-customer nieuwsbrief? Bekijk de doelgroep. Wat zijn hun kenmerken en wanneer hebben zij tijd om hun mail te bekijken? Stel met behulp van Google Analytics vast wanneer zij jouw website bezoeken. Verstuur vlak voor dit tijdstip jouw nieuwsbrief.

Over het algemeen lezen consumenten hun e-mail vaak ’s avonds na hun werk. Zorg in ieder geval dat je niet onderop de stapel belandt. Maandagmorgen is dus geen handig tijdstip.

Op woensdag worden nieuwsbrieven ook weinig gelezen. Kijk eens rond bij concurrenten. Schrijven zij ook nieuwsbrieven? Wanneer versturen zij die nieuwsbrief?

Wanneer B2B nieuwsbrief versturen?

Een business-to-business> nieuwsbrief vraagt om een andere aanpak. Zij lezen hem tussen de bedrijven door. Door de hoeveelheid nieuwsbrieven die zij ontvangen is het verstandig om rustig tijdstip uit te zoeken. Bijvoorbeeld dinsdag tussen 10.00 en 15.00 uur.

Verstuur de e-mail nieuwsbrief in ieder geval niet vlak voor het weekend. Ook hier geldt: kijk naar concurrenten. Je wilt jezelf niet wegconcurreren door hetzelfde tijdstip te kiezen.

Stap 4: nieuwsbrief schrijven en resultaat testen

Teksten geschreven, lay-out ontworpen en hoppa jouw nieuwsbrief gaat de deur uit. Vol vertrouwen heb je alle klanten een mailing gestuurd en je verwachtingen zijn hoog.

Helaas gebeurt er weinig, hoe kan dat? Deze vraag blijft onbeantwoord als je de nieuwsbrief na het maken niet test. Zonde want jouw investering blijkt dan verspilde moeite.

Test de boodschap

Ga voor a/b testing. Een eenvoudige methode om te peilen welke boodschap in de smaak valt bij de lezers. Schrijf twee verschillende nieuwsbrieven. Onderscheid de twee door subtiele aanpassingen aan te brengen. Bijvoorbeeld andere afbeeldingen en andere tekstformuleringen.

Verstuur beide nieuwsbrieven naar 10% van de e-mailadressen. Meet het resultaat (volgende punt) en ga na welke variant meer succes heeft. Verstuur de meest succesvolle nieuwsbrief vervolgens naar het gehele e-mailbestand.

Stap 5: meet het resultaat

Het succes van de gemaakte nieuwsbrief is meetbaar. Gebruik hiervoor een analysetool zoals Google Analytics. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid en het doorclickratio meten.

Aanpassingen zijn vervolgens eenvoudig aan te sturen. Verbeteringen zijn altijd mogelijk! Meet dus altijd het effect van de e-mail nieuwsbrief en kijk wat de lezer vervolgens op jouw website doet.

Schrijf je nieuwsbrief direct

Veel bedrijven versturen nog geen nieuwsbrief. Een gemiste kans, want dit zorgt voor een vertrouwensrelatie met de klant. Ook een succesvolle e-mail nieuwsbrief schrijven en versturen naar jouw klanten?

Wij helpen je graag bij het opzetten, realiseren en meten van de nieuwsbrief. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Terug naar blog