Gebruiksvriendelijkheid webwinkel – Online vs. offline usability

28 december, 2011

De gebruiksvriendelijkheid van een webwinkel bepaalt zijn kans van slagen. Misschien heb je er nog nooit van gehoord; offline usability. Toch is het logisch dat gebruiksvriendelijkheid niet alleen toe te passen is op online communicatie. Sterker nog: komt usability niet voort uit offline communicatie?

De gebruiksvriendelijkheid van een webwinkel bepaalt zijn kans van slagen. Misschien heb je er nog nooit van gehoord; offline usability. Toch is het logisch dat gebruiksvriendelijkheid niet alleen toe te passen is op online communicatie. Sterker nog: komt usability niet voort uit offline communicatie?

Online vs. offline usability

Al jaren denkt men na over winkelindelingen die eenvoudig, slim en klantvriendelijk zijn. Komt dit niet op precies hetzelfde neer? Kijk maar eens naar een winkel als Ikea. Bezoekers worden hier op allerlei manieren begeleid tijdens het winkelproces.

Denk aan de uitgestippelde routes, klantsupport standjes en andere hulpmiddelen. Tijd om offline en online usability met elkaar te vergelijken. Ik zou zeggen, zoek de verschillen!

(Web)winkel usability in de praktijk

Dat usability belangrijk is hoef ik niet meer te herhalen. Hoe je gebruiksvriendelijkheid het beste toe kunt passen is per situatie verschillend. Vergelijk het eens met een winkel. De etalage bepaalt grotendeels of je de winkel wel of niet gaat bezoeken. Zie je daar iets wat je aanspreekt, dan ga je naar binnen. Zo niet: dan kijk je verder.

Op internet start dit proces eigenlijk al bij de zoekmachine. Je gaat op zoek naar iets en typt een aantal zoekwoorden in. Spreekt een titel je aan, dan klik je op de website. Zo niet: dan kijk je verder.

Homepage als basis

Eenmaal in de winkel kijk je vluchtig rond. Zie je de dingen die in de etalage stonden ook in de winkel staan? Zo ja, dan loop je nog eens een extra rondje zodat je wat rustiger kunt kijken. Kun je echter niet vinden wat je zoekt, of vind je niets mooi, dan verlaat je de winkel weer. Bij een homepage gaat dit ook op. Als je rondkijkt en niet kan vinden wat je zoekt, dan verlaat je de site direct.

Webshop gebruiksvriendelijkheid; hoe werkt dat?

Tot slot pak je alle spullen die je leuk vindt en loop je naar de kassa. Ook tijdens dit proces kunnen er nog dingen mis gaan. Als je de uitgezochte kleding niet past bijvoorbeeld. Helaas is er dan niets meer wat je nog in de winkel houdt en ga je weer naar buiten.

En bij een webwinkel? Ja ook daar ga je pas over tot actie als alles naar wens is. Wil je online winkelen maar begrijp je het betalingsproces niet? Dan haak je alsnog af. Ben je via het internet op zoek naar een schilder, maar kun je geen telefoonnummer vinden? Ook dan verlaat je de website en ga je verder zoeken.

Extra hulp tijdens het proces

Het belang van gebruiksvriendelijkheid is groot. Zoals je ziet komen offline en online grotendeels overeen met elkaar. Toch bestaat er een grote kloof tussen off- en online. Misschien wel het belangrijkste voordeel van offline usability. Wanneer je een winkel bezoekt en er zelf niet helemaal uitkomt, is daar altijd een vriendelijke medewerkster die je helpt en begeleidt tijdens het proces.

Combinatie van online en offline gebruiksvriendelijkheid

Ikea heeft hiervoor de juiste vertaalslag gemaakt tussen offline en online. In geval van nood kun je Anna, de een digitale medewerkster, raadplegen. Normaliter lossen websites en webshops dit probleem op door een uitgebreide zoekfunctie en veelgestelde vragen op hun site te plaatsen.

Wanneer je de gebruiksvriendelijkheid van jouw webwinkel wilt verbeteren. Probeer dan logisch te redeneren en vergelijk alle stappen eens met een fysieke winkel.

Kom je er zelf niet uit? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Terug naar blog