Inmiddels is iedereen wel op de hoogte van de Over Optimization Penalty die Google uitdeelt wanneer een website over-geoptimaliseerd is. Net als in het dagelijks leven deelt ook Google straffen uit voor websitehouders die hun regels overtreden. Voor mensen die afhankelijk zijn van de inkomsten van zo’n website is dit erg vervelend. Maar wanneer overtreed je de regels en hoe kun je dit voorkomen?
Is jouw website wel of niet in orde?
Google probeert zichzelf continu te verbeteren en scherpe wijzigingen aan te brengen om spam tegen te gaan. Het is de bedoeling dat websites waar weinig informatie en inhoud op staan flink worden afgestraft. Dit is noodzakelijk om de kwaliteit van informatie te waarborgen.
Google wil zijn bezoekers alleen de beste zoekresultaten tonen. Niet meer dan logisch als je het mij vraagt. Je kunt er eenvoudig achter komen of jouw website wel of niet voldoet aan de richtlijnen. Aan welke richtlijnen moet een website zich houden?
Bouw een goed linkprofiel op
De opbouw van inkomende links vertelt veel over jouw website. Slechte links en herhaling laten al snel zien dat je er een slecht en onnatuurlijk op nahoudt.
Zorg ervoor dat je jouw links absoluut niet op onnatuurlijke wijze verkrijgt. Kijk hierbij naar de anchor teksten, dit is een sterke leidraad om spam te detecteren. Bij slechte linkbuilding gebruikt men veelvuldig hetzelfde woord.
Hoge kwaliteit content
Je hebt hier al eerder kunnen lezen hoe je goede webteksten kunt schrijven. Ook voor de overoptimalisatie is het creëren van de juiste content een sterke kwaliteitsindicator. Google meet in welke mate de content daadwerkelijk relevant is voor de bezoeker. Dit doen ze op basis van de hoeveelheid en leesbaarheid van de content.
Hoe herken je over-geoptimaliseerde content? Dat is simpel; teksten moeten geschreven worden voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Zo duidt een onnatuurlijke hoeveelheid zoekwoorden direct op over-optimalisatie.
Dergelijke content is niet relevant voor de bezoeker. Wil je echt scoren met jouw website? Zorg dan voor een solide basis en besteed extra aandacht aan de content.
Natuurlijke domeinnaam
Je ziet ze vaak, webwinkels en websites die hun domeinnaam toespitsen op een bepaald zoekwoord – of een combinatie hiervan. Denk bijvoorbeeld aan www.citroen-auto-kopen.nl of www.philips-wake-up-light.nl.
Dergelijke namen scoren in eerste instantie vaak goed. Maar het is al snel duidelijk dat een website gericht is op het verkopen van dat product en het niet duidelijk is wel bedrijf hierachter zit.
Kies ervoor om jouw bedrijfsnaam terug te laten komen in de domeinnaam. Je kunt uiteraard wel zorgen voor geoptimaliseerde URL’s, waardoor je op ten duur ook beter zult scoren in Google.
Gebruiksvriendelijke websitestructuur
Wanneer je een bezoek brengt aan een winkel of bedrijf, wil je graag weten waar je moet zijn. Dit principe geldt ook voor online bezoeken. Je kunt dit bewerkstelligen door de bezoeker met behulp van interne links een duidelijk pad te wijzen.
De gebruiksvriendelijkheid van webshops en websites speelt een grote rol bij de Google optimalisatie.
Een laatste Google tip
En vergeet niet dat Google op ten duur altijd langs jouw website komt. Je kunt ze wellicht eenmaal voor de gek houden, maar op de lange termijn heeft geen enkele website hier baat bij. Kies jouw content zorgvuldig en kijk nog eens kritisch naar de zoekmachine optimalisatie van jouw website.
Geen zin om zelf aan de slag te gaan met SEO? Laat je door ons adviseren om over-optimalisatie te voorkomen. Neem vrijblijvend contact met ons op.