Social media inzetten, hoe moet dat eigenlijk? Inmiddels weet bijna iedereen wel wat sociale Media is. Het woord zegt het al. Bij social media juist om tweerichtingsverkeer. Het creëren van interactie tussen mensen.
Social media inzetten, maar welke tools zijn geschikt?
Social media inzetten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het begint bij het kiezen van de juiste tools. Bij de opkomst van social media draaide het nog om communicatie tussen vrienden, familie en kennissen. Hier kwam al snel een stukje marketing bij kijken. Inmiddels is het voor iedereen. Actie – reactie tussen consument en bedrijf is een belangrijk onderdeel geworden van het social media landschap.
Maar welke social media tools zetten we eigenlijk in? Hier een kort overzicht met een aantal voorbeelden:
- Blog: WordPress, Tumblr, Blogger
- Micro-blog: Twitter, Yammer
- Social Networking: LinkedIn, Facebook, Myspace, Google+
- Wiki’s: Wikipedia
- Video sharing: YouTube, Vimeo
- Photo sharing: Flickr, Picasa, Photobucket
Waarom willen we social media inzetten?
We worden steeds socialer. Iedereen heeft iets te delen. Er worden miljoenen blogs bijgehouden over de hele wereld. En bloggers verwachten hier reacties op. Alles draait om conversatie en discussie. De grote overeenkomst in alle sociale media die we inzetten? Het gaat om delen. Op Facebook, Twitter, Blogs en YouTube delen we foto’s, filmpjes en verhalen die wij zelf leuk vinden.
En hier spelen bedrijven op hun beurt op in. Want als bedrijf willen we maar al te graag gedeeld worden. Hoe leuker mijn viral of actie, hoe meer bekijks. Uiteindelijk gaat het om meespelen en zoveel mogelijk gezien worden. Maar is de inzet van social media ook goed voor klantenbinding?
Sociale media inzetten voor klantenbinding
Run je een MKB en wil je ‘iets’ doen met social media, houd dan in je achterhoofd dat het gaat om sociaal bezig zijn. Het heeft vrij weinig zin om aan de slag te gaan met een eenzijdige boodschap. Natuurlijk komt er uiteindelijk een stukje marketing en conversie bij kijken, maar start bij klantenbinding. Past het karakter van sociale media niet bij jouw bedrijf? Zet het dan ook niet in.
Social media helpt een band op te bouwen
Tijdens een klantbezoek ga je ook niet direct een aanbieding of actie afvuren op de klant. Je probeert eerst zijn vertrouwen te winnen. Van plan om social media in te zetten? Investeer in jouw klanten! Mond-tot-mond reclame blijft het meest waardevol en juist daar is social media geschikt voor.
Hoe zet je social media in?
Social media blijft groeien. Waar bedrijven het vroeger vooral moesten hebben van kostbare tv-commercials en media-budgetten, besteden ze nu aandacht aan het ‘wij-gevoel’ van social media.
Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven zetten social media in. Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube vormen de spil tussen (potentiële) klant en bedrijf. Is jouw bedrijf al overtuigd van de kracht van social media, of doe je nog niet mee?
Social media niet inzetten “omdat iedereen het doet”
Het motto luidt nog te vaak “omdat iedereen het doet’’. Dit is zeker niet de juiste instelling. Social media zal alleen iets opleveren wanneer een gerichte strategie wordt nageleefd. Je zult je nu waarschijnlijk afvragen waar je dan in godsnaam moet beginnen?!
Zoek het eens dicht bij huis. Kijk binnen jouw bedrijf of er mensen actief bezig zijn met sociale media en of hier animo voor is. En nog belangrijker: heb je er zelf wel zin in? Is dit niet het geval dan is het wellicht verstandig om een extern bureau in te schakelen.
Social media strategisch inzetten
Heb je acceptatie gevonden binnen jouw bedrijf dan kun je je op de strategie gaan richten. Het heeft weinig zin om er maar op los te gaan Twitteren en Facebook’en. Weten waar jouw doelgroep zich bevindt is het eerste uitgangspunt. Het heeft immers geen zin om te schreeuwen in een lege ruimte.
Social media inzetten is tweerichtingsverkeer. Luister eerst voordat je begint te praten. Direct Marketing wordt niet altijd op prijs gesteld. Denk liever na over interessante acties en wedstrijden. Wees creatief!
Sociale klantenservice
Je kunt het ook zoeken in een andere hoek: webcare. Hierbij verplaatst de klantenservice van jouw bedrijf naar het internet. Actie-reactie! Het levert waardevolle feedback op en bespaart kostbare tijd. Natuurlijk moet je ook rekening houden met negatieve respons. Weet je dit om te buigen en de klant tevreden te stellen, dan behaal je een dubbele zege.
Recensies en ervaringen die klanten onderling delen zien zij als betrouwbare informatiebron. Vele malen effectiever dan een dure marketingcampagne. Kortom: luister naar de klant en speel hierop in.
Social media zelf gaan inzetten
Wil je social media gaan inzetten? Neem de tijd! Pak de communicatiestrategie erbij en stippel een concreet plan uit. Geen idee hoe je dit aanpakt? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact op.