Update over wetgeving consumentenrechten

22 mei, 2014

Op 13 juni 2014 wordt de Nederlandse wet koop-op-afstand gewijzigd en gaat de nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten van kracht. Hiermee komt er een einde aan verschillende regels voor (ver)koop op afstand tussen EU landen. Voldoet jouw webwinkel al aan de nieuwe regels?

Wat gaat er veranderen?

Als web winkelier zijn er een aantal belangrijke (nieuwe) regels en verplichtingen waar je vanaf 13 juni aan moet voldoen. De belangrijkste veranderingen zetten we hieronder voor je op een rij.

Herroepingsrecht

Op dit moment is de wettelijke termijn waarop een consument zijn product mag retourneren 7 werkdagen. In de nieuwe wet heeft een consument 14 kalenderdagen om zich te bedenken over het product of de dienst.

Als web winkelier ben je verplicht een zogeheten modelformulier  (ofwel: retourformulier) op je website te hebben staan. Deze moet digitaal ingevuld of gedownload kunnen worden. Je bent tevens verplicht een (digitale) bevestiging te sturen van ontvangst.

De consument heeft vervolgens nog 14 kalenderdagen de tijd om het product terug te zenden.  Wanneer dit product meer gebruikt is dan nodig tijdens deze termijn (en niet alleen bekeken en beoordeeld), is de consument aansprakelijk voor waardevermindering en heb je recht op een vergoeding. 

Als laatste ben je als web winkelier verplicht het aankoopbedrag inclusief verzendkosten binnen 14 dagen terug te storten. Wanneer je het product nog niet retour hebt, mag je hiermee wachten tot je deze binnen hebt of tot wanneer de consument een bewijs van retourzending kan aantonen.

Let op: dit geldt tevens voor niet-openbare veilingsites! 

Prijstransparantie

Als web winkelier ben je verplicht duidelijk de totale kosten van een product of dienst weer te geven. Extra toeslagen, administratiekosten of betaalkosten horen daar bij. Doe je dit niet, dan hoeft de consument deze kosten ook niet te betalen.

Ook mag je alleen de daadwerkelijke kosten van het (gekozen) betaalmiddel berekenen. Kost een PayPal betaling 30 cent, dan mag je ook alleen deze 30 cent voor de betaling berekenen.

Informatieplicht

Informatie over je bedrijf, bestellen, betaling, verzending en  de retournering (en eventuele kosten) moet gemakkelijk en snel te vinden zijn op je website. Deze informatie moet op een begrijpelijke wijze geschreven zijn en de consument moet deze informatie vooraf aan een bestelling kunnen zien en downloaden c.q. printen.

Daarnaast ben je verplicht deze informatie mee te zenden (of middels een link naar de informatie) bij een bevestigingsmail van een bestelling. 

Checkboxen en bestelbuttons

Vinkjes op de website zoals: algemene voorwaarden of nieuwsbrief aanmeldingen mogen niet meer standaard aangevinkt zijn. De consument moet zelf het initiatief nemen om deze aan te vinken.

Ook de definitieve bestelbutton (vaak “betalen”) zal aangepast moeten worden. Je moet de consument hier zichtbaar duidelijk maken dat hij/zij bij het klikken op de button een betalingsverplichting aangaat, bijvoorbeeld: “Afrekenen” , “kopen” of “bestelling met betaalplicht”.

Contactinformatie en servicenummers

Op dit moment ben je al verplicht om op je website de contactgegevens te vermelden. Het e-mailadres is verplicht en daarnaast moet de consument ook altijd een andere mogelijkheid krijgen voor rechtstreeks contact.

Heeft een consument al eerder een koopovereenkomst aangegaan? Dan moet hij altijd de mogelijkheid hebben om een telefoonnummer te bellen dan niet meer kost dan het lokale tarief. Alleen voor consumenten welke nog geen koopovereenkomst hebben, mag een betaald servicenummer gebruikt worden. 

Wat betekent het voor jou?

Zoals je kunt lezen in deze blog, zijn er een aantal nieuwe verplichtingen waaraan jouw webwinkel moet voldoen. Deze wijzigingen zullen tijdig doorgevoerd moeten worden, zodat jouw webwinkel in orde is wanneer de wet 13 juni 2014 van kracht gaat.

Wat kan Wiwi voor jou betekenen?

Naast informeren over deze nieuwe wet, kunnen wij tevens checken of jouw webwinkel voldoet aan de Europese Richtlijn Consumentenrecht.

N.B. Onze huidige klanten worden hier individueel over bericht per e-mail en zo nodig ook telefonisch.

Neem contact met ons op voor meer informatie en de mogelijkheden! 

N.B. De volledige richtlijn consumentenrechten en de wijzigingen vindt u hier op de website van de eerstekamer

Terug naar blog