Pogo-sticking klinkt als een hip woord, maar de betekenis van dit woord wil je liever voorkomen op jouw website. In dit blog leg ik uit wat pogo-sticking is en hoe je het zoveel mogelijk kan voorkomen.
Wat is pogo-sticking?
Nee, het is niet zo’n springstok waar menig mens z’n nek door breekt… Wat is het dan wel? Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld: je zoekt informatie over een bepaald onderwerp. Je typt een zoekopdracht in op Google en komt via die zoekopdracht terecht op een website, maar je vindt hier niet waar je eigenlijk naar op zoek bent. Je keert direct weer terug naar de zoekresultatenpagina van Google en vervolgt je zoektocht.
Niemand vindt het leuk om drie zoekresultaten op Google aan te klikken en vervolgens nog niet de informatie gevonden te hebben naar waar je op zoek was, want wellicht vertrekken ze naar de website van jouw concurrent.
Is pogo-sticking een ander woord voor bouncen?
Nee, dat is het niet. Bij bouncen blijft de websitebezoeker langer op de pagina hangen, maar klikt vervolgens niets aan. De pagina wordt gelezen, maar er wordt verder niet geklikt. De gemiddelde bezoektijd van de pagina ligt dus hoger.
Oorzaken van pogo-sticking:
- De meta titel en omschrijving van de webpagina sluiten niet aan bij de informatie die op de webpagina te vinden is;
- De website is niet responsive en voor mobiele bezoekers moeilijk leesbaar;
- Het laden van de website duurt lang;
- De website is niet gebruiksvriendelijk;
- De website ziet er verouderd of onbetrouwbaar uit.
Hoe kom je er achter of er pogo-sticking plaatsvindt op jouw website?
Als jouw website gekoppeld is aan Google Analytics, heb je inzicht in de websitebezoekers. Als het bouncepercentage 95% of hoger is en de gemiddelde tijd op een pagina erg laag is (binnen vijf seconden) dan is het aannemelijk dat op jouw website één of meer van bovenstaande punten van toepassing is.
Hoe voorkom je pogo-sticking?
Nu je weet wat pogo-sticking is, wil je dit natuurlijk het liefst voorkomen. Jij wilt dat jouw doelgroep vindt waar ze naar op zoek zijn, maar hoe?
Zoals hierboven beschreven is het erg belangrijk dat jouw website snel geladen wordt, gebruiksvriendelijk is, er van deze tijd uit ziet en dat bezoek via telefoon mogelijk is. Het allerbelangrijkste is dat de informatie op de website aansluit op jouw doelgroep en vervolgens daar de meta titel en omschrijving ook bij aansluiten. Maar hoe kom je er nou achter wat de behoeften zijn van jouw doelgroep? Dit kan door middel van een zoekwoorden analyse. Middels zo’n analyse wordt in kaart gebracht met welke zoekopdrachten jouw doelgroep zoekt. Misschien gebruikt jouw doelgroep wel heel andere woorden dan jij op jouw website vermeld hebt. Het is belangrijk hier inzicht in te krijgen en hier op in te spelen om jouw doelen te bereiken.
Wil jij ook beter inspelen op de behoeften van jouw doelgroep? Wij voeren graag een zoekwoorden analyse voor je uit! Is jouw website nog niet responsive? Wij helpen je graag!
Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit blog? Laat het ons dan vooral weten!