Wat zijn de gevolgen van de nieuwe cookiewetgeving?

7 januari, 2013

Het afgelopen jaar zijn er al tientallen artikelen geschreven over de impact van de cookiewet. Webwinkeliers staken hun kritiek, commentaar en onbegrip niet onder stoelen of banken. Logisch want zij zijn in ieder opzicht de dupe van deze nieuwe reglementen. Eind 2012 besloot het ministerie van Economische Zaken de wetgeving aan te passen, maar zal dit verbetering opleveren?

De cookiewetgeving blijft een veelbesproken en ingewikkeld onderwerp. Speciaal voor jou zetten wij het een en ander op een rijtje. Binnen de cookiewet maakt men onderscheid tussen first- en third party cookies. Wat houdt dit in?

First party cookies worden geplaatst en gebruikt door webwinkeliers en dragen bij aan de werking van de webshop. Ze vergroten o.a. de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Een goed voorbeeld hiervan is het onthouden van jouw inloggegevens bij een volgend bezoek. Ook het bewaren van artikelen in een winkelwagentje valt hieronder.

Third party cookies zijn in grotere mate gericht op commerciële doeleinden. Opgeslagen cookies worden dan ook gebruikt op andere websites die de bezoeker bekijkt. Je hebt bijvoorbeeld een skibroek bekeken via Wehkamp.nl. Vervolgens bezoek je een andere website en verschijnen er aanbiedingen van skibroeken op de pagina.

Er worden strenge regels opgesteld voor cookies om de privacy van de websitebezoeker te waarborgen. Vanwege de onduidelijkheden en twijfel over het nut van deze wet, negeren veel webshops deze reglementen.

Na uitvoerig overleg tussen de OPTA en het ministerie van Economische Zaken is besloten dat de first party cookies buiten het reglement vallen. Vanwege hun relevantie mogen deze cookies ongevraagd worden gebruikt. Dit voorstel is op 20 december 2012 door Henk Kamp bekend gemaakt in een brief aan de Tweede Kamer.

De nieuwe wetgeving zal zeer binnenkort verder worden uitgewerkt. Henk Kamp zegt hierover: “Duidelijk is in ieder geval al wel dat het moet gaan om cookies waarmee uitsluitend geanonimiseerde gegevens worden verzameld over het gebruik van de eigen website en dat de gegevens die met deze cookies worden verzameld niet mogen worden gedeeld met derden.”

Dit betekent dat de implementatie van Google Analytics voort kan blijven bestaan, mits dit anonieme data betreffen. Het succesvolle meetpakket biedt een optie aan waarbij anonieme data verzameld kunnen worden. Toch wordt er nog veel gediscusseerd; is Google Analytics geen externe partij? En gaat het hier dus om third party cookies?

Bij het gebruik van social media plug-ins moet je bovendien altijd vragen om toestemming op jouw website. Naar verwachting zal de nieuwe cookiewetgeving ons het komend jaar weer volop bezighouden.

Terug naar blog