25 februari, 2014
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het mobiele gebruik van internet dit jaar weer is gestegen. Maar liefst 72% van de Nederlanders tussen de 12- tot 75 jaar maakt gebruik van internet op zijn/haar telefoon. Het GFK meldt dat er in Nederland meer mensen een smartphone bezitten dan een desktop! Is jouw webwinkel of website hier al klaar voor?

Wat zijn de verschillen tussen een responsive of een mobiele website?

De termen responsive of mobiele website heb je vast al eens horen vallen. Misschien dacht je dat het hetzelfde betekende (dat dacht ik tenminste in het begin ;-)) maar er is wel degelijk een verschil tussen beide benamingen. Hieronder zal ik kort uitleggen wat het verschil is.

Wat is een responsive website?

blogafbeelding_responsiveJe kent het wel: je gaat met je mobiel of tablet naar een website en krijgt maar de helft van de site te zien. Met je vinger druk je driftig van links naar rechts, om zo toch de hele website (en het geen wat je zoekt!) te kunnen bekijken. De site werkt niet echt mee en zelfs wanneer je de kleine lettertjes uitvergroot, doet hij nog niet wat je wilt. De site is niet responsive.

Tegenwoordig is er niet één vaste grootte van beeldscherm meer. Smartphones, tablets, desktops, ze hebben allemaal een andere hoogte en breedte. Een responsive website schaalt mee met het scherm waarop de site getoond wordt, en past zich dus aan het apparaat van de gebruiker aan. Je bezoeker krijgt dezelfde content als op de website te zien, alleen de indeling kan anders zijn, afhankelijk van schermgrootte.

Wat is een mobiele website?

Een mobiele website wordt speciaal ontworpen en gebouwd voor de mobiele (smart) telefoon. Deze site staat los van de “gewone” website en heeft dan ook een eigen URL. Misschien heb je het al eens opgemerkt. Wanneer je met je desktop naar een website gaat, kan deze er anders uitzien als wanneer je hem met je mobiele telefoon bezoekt.  Niet relevante gegevens worden weggelaten en alleen de belangrijkste gegevens worden getoond.  Deze site is helemaal gebruiksvriendelijk voor een bezoek met de mobiele telefoon, je hoeft bijvoorbeeld niet meer met je vinger op zoek naar kleine buttons, foto’s of invulformulieren.

Welke is dan het meest relevant?

Nu vraag je je waarschijnlijk af: welke moet ik dan nemen, een responsive website of juist een mobiele website? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je eigen wensen en doelgroep.

Een mobiele website heeft een aparte URL (bijvoorbeeld: m.wiwiwebsolutions.nl). De site is speciaal ingericht voor mobiel (of tablet) gebruik en content moet dan ook vaak (her)schreven worden. Dit kost meer tijd, maar is wel erg gebruiksvriendelijk voor de gebruiker. Nadeel van deze eigen URL, is dat er ook twee sites in de zoekresultaten worden gevonden. Je gebruiker kan voor de verkeerde link kiezen en dat is niet heel gebruiksvriendelijk. Een mobiele site is vooral handig, wanneer je weet dat je klanten een bepaald deel van je website op een smartphone gebruiken. De conversie op een mobiele site is doorgaans hoger, doordat deze zich vooral richt op de belangrijkste elementen (het aanbod) van je onderneming.

In de meeste gevallen is een responsive website het meest relevant en tevens ook het minste werk om te onderhouden. Je hoeft maar 1 keer content te schrijven en te beheren in het beheersysteem (CMS), en dit is ook beter voor de zoekresultaten (geen dubbele content). De site is flexibel en zichtbaar voor alle formaten beeldschermen. Nadeel van het responsive design is, dat er geen zoekmachine geoptimaliseerde titels en vindwoorden zijn voor de mobiele gebruikers.

De responsive website is een goedkopere manier om toch mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen en “toekomstproof” te zijn.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!

Geheel vrijblijvend afspreken en zelf oordelen of wij de geschikte partij zijn? Wij denken graag mee en maken een vrijblijvend voorstel na onze kennismaking! Hierdoor weet je exact waar je aan toe bent!