20 december, 2011
Gebruiksvriendelijkheid van websites, een veelbesproken term in de wereld van webdevelopment en webdesign. Alle bedrijven die deelnemen aan het internet krijgen te maken met usability. Toch wordt het belang nog vaak onderschat. Vreemd want het kan je zomaar klanten kosten.

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Usability: waarom?

Vergelijk het eens met een echte winkel. Stel je loopt een winkel binnen en het interieur spreekt je niet aan, wat doe je dan? Juist: je vertrekt. Hetzelfde geldt voor een winkel waar je niet kunt vinden wat je zoekt. Op internet gebeurt dit ook. Dit noemen we de gebruiksvriendelijkheid van een website.

Gebruiksvriendelijk webdesign

Website gebruiksvriendelijkheid is ook het vereenvoudigen van je boodschap. Wat moet je als bedrijf doen om klanten op jouw website te houden? Het antwoord op deze vraag hoeft niet lastig te zijn. Wees duidelijk en communiceer een heldere boodschap. Je weet als geen ander waarom potentiële klanten voor je moeten kiezen. Dit mag je best prominent op je homepage zetten. Laat zien wat je te bieden hebt, of welke oplossing je hebt voor hun probleem.

Gebruiksvriendelijke navigatie

Als we spreken over een gebruiksvriendelijke website dan zijn een aantal punten van belang. Ten eerste moet de navigatieduidelijk zijn. De vuistregel luidt dat het menu zich links of bovenaan de pagina bevindt. Ga hier niet mee experimenteren. Dit geldt ook voor de knop ‘home’. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk!

Wil je een gebruiksvriendelijke website? Laat hem testen, zodat je erachter komt waar de struikelblokken zich bevinden. Er bestaan diverse methodes om de usability te testen.

SEO en SEA: gebruiksvriendelijke teksten

Houd rekening met je doelgroep. Gebruiksvriendelijkheid gaat niet alleen over het webdesign. De content van jouw website is minstens zo belangrijk. Schrijf doelgroepgerichte teksten. Gebruik hierbij doeltreffende zoekwoorden. Zo word je sneller gevonden in Google. Een optimaal gebruiksvriendelijke site gaat hand in hand met SEO en SEA.

Denk je dat jouw website al gebruiksvriendelijk is? Laat hem eens testen. Er komen altijd onverwachtse valkuilen naar boven. Wij helpen je graag verder. Neem  contact op voor een vrijblijvende afspraak.

Geheel vrijblijvend afspreken en zelf oordelen of wij de geschikte partij zijn? Wij denken graag mee en maken een vrijblijvend voorstel na onze kennismaking! Hierdoor weet je exact waar je aan toe bent!