Website usability is een veelbesproken, maar nog steeds vage term. Als ondernemer kun je je afvragen wat je hiermee moet. Wat levert usability je precies op? Het is niet vreemd dat je hier twijfels over hebt. Het is en blijft een begrip dat we vaak onderschatten. In dit artikel komen de basisprincipes nog eens naar voren. Een samenvatting over het nut van gebruiksvriendelijkheid.
Website usability vertelt mij waar ik ben
Probeer het onderwerp eens op jezelf te betrekken. Wil je dat de sites die je bezoekt gebruiksvriendelijk zijn? En zo ja, hoe belangrijk is dit voor jou? Zelf ben ik van mening dat niemand zit te wachten op een onduidelijke website. Hetzelfde geldt voor een lelijke website. Het begint voor mij allemaal bij de ingang. Ik kom binnen op een homepage, waar ik binnen enkele seconden beslis of ik blijf of weer vertrek.
Homepage usability
We beginnen bij de basis van website usability: de homepage. Deze pagina moet vanaf iedere locatie op de website te bereiken zijn. Het is logisch dat dit de meest gebruikte knop is van jouw website. Maak hem dus goed zichtbaar! Deze navigatieknop bevindt zich links bovenin de pagina. Ook kan een websitebezoeker altijd terug naar de homepage door de bekende logobutton te gebruiken.
Verwachting van de gebruiker
Ik adviseer je niet te gaan experimenteren met de plaatsing van deze elementen. Bezoekers gaan ervan uit dat je je aan de standaard houdt. Je zult merken dat zij de weg op jouw website kwijtraken als je hiermee gaat spelen. Er bestaan natuurlijk uitzonderingen. Artistieke- en portfoliosites hoeven zich hier bijvoorbeeld niet aan te houden.
Snelle website is een must
Irritatiepunt nummer één: lange laadtijd. Een gebruiksvriendelijke website mag absoluut niet langzaam zijn. Dit wekt irritatie op bij de bezoeker. Je herkent dit waarschijnlijk zelf ook. Wanneer ik een website bezoek ben ik bijvoorbeeld gelijk geïrriteerd als de homepage lang aan het laden is. De kans is groot dat ik dan direct vertrek. Websites met een intro of muziek werken ook op de zenuwen.
Interne zoekfunctie
Een basisonderdeel van de website usability is de interne zoekfunctie. Persoonlijk vind ik dit een overschatte tool. Ik ben van mening dat een degelijke en gebruiksvriendelijke website juist zonder zoekfunctie moet kunnen functioneren. Met een heldere navigatiestructuur en broodkruimels kom je dan al een heel eind. Bevat jouw website echter een grote hoeveelheid aan informatie, dan draagt een interne zoekfunctie wel degelijk bij aan de usability.
Website usability vertelt wie, wat en waarom?
Iedereen bezoekt jouw website met een reden. Je moet binnen enkele seconden laten zien wat je voor hen kunt betekenen. Begin altijd bij de basis en beantwoord de volgende vragen: wie ben je? Wat kun je voor bezoekers betekenen? En waarom moeten ze voor jou kiezen?
Dit zijn de hoofdpijlers van jouw homepage. Wees direct en duidelijk! Ook het vermelden van je contactgegevens is een belangrijk punt. Zorg dat websitebezoekers deze gegevens snel kunnen vinden.
Heb je je website wel eens getest? En wat heb je hieraan gehad?
Meer weten over website usability? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact op.