Tips voor een succesvolle landingspagina

17 september, 2012

Een succesvolle landingspagina ontwikkelen is lastiger dan je denkt. Je hebt een specifiek doel voor ogen, waar jouw bezoekers naartoe moeten worden geleid. Een ingewikkelde klus waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken! Lees hier 9 tips voor een succesvolle landing page.

Het opzetten van een landingpage

Voordat je gaat beginnen kun je jezelf alvast de volgende vragen stellen:

  • Wat wil je precies aanbieden?
  • Welke doelgroep wil je aanspreken?
  • Waarom is jouw aanbod aantrekkelijk voor deze doelgroep?
  • Welke stap(pen) moet de bezoeker ondernemen?

Beantwoord deze vragen en maak hier een overzicht van. Dit dient als basis voor jouw landingpage. Het doel van de landing page is veelal het bewerkstelligen van directe verkoop. Eerst bespreken we de tekstuele inhoud van uw pagina. Hierna komt ook het design uitgebreid aan bod.

1. Titel van de landingspagina

Een zeer effectieve manier op conversie van de landing page te verhogen is het tonen van de zoekopdracht in de titel van jouw site. De bezoeker verwacht herkenning nadat hij heeft doorgeklikt en zoekt die bevestiging in het eerste wat hij ziet: de titel.

2. Tone of voice

Wij adviseren je om de teksten van jouw pagina in de tweede persoon te schrijven. Het gaat immers om de bezoeker en wat je hem kunt bieden. Niemand zit te wachten op een verhaal over jou, de bezoeker wil juist geholpen worden met zijn probleem.

3. Heldere boodschap

Zorg voor een duidelijke en eenduidige boodschap: maak er geen uitgebreid betoog van. Zorg ervoor dat de tekst in lijn ligt met de titel en jouw call-to-action. Formuleer een goede boodschap en lees het artikel Goede webteksten schrijven, hoe doe je dat? nogmaals door.

Houd de eerste alinea kort: liever niet langer dan twee tekstregels. Geen enkele alinea hoort langer te zijn dan vier regels. Varieer in lengte en gebruik waar mogelijk opsommingspunten. Dat maakt de tekst makkelijk leesbaar en overzichtelijk.

4. Tekstindeling

Schrijf de belangrijkste zaken in de eerste en laatste alinea: de meeste lezers scannen jouw pagina door eerst deze secties te lezen. Zo zorg je ervoor dat de lezers de belangrijkste boodschap mee krijgen. Als je veel te vertellen hebt, zet details dan in een pop-up of maak een “lees meer” link. Als jouw bezoeker geïnteresseerd is, zal hij doorklikken en verder lezen.

5. Call-to-action

Zorg voor een duidelijke call-to-action. Hiermee wordt bedoeld dat je aangeeft wat je van de bezoeker wilt. Moeten ze zich bijvoorbeeld registreren, een document downloaden of een product aanschaffen? Zorg dat je dit direct duidelijk aangeeft. Het liefst al in de eerste alinea.

6. Boven de fold

De belangrijkste tekst en actie moet boven de “fold” zichtbaar zijn. De fold is het leesbare gedeelte op je scherm, dit kan de bezoeker bekijken zonder te scrollen.

Zorg er daarnaast voor dat de call-to-actions altijd zichtbaar blijven door ze op meerdere plaatsen op jouw pagina te gebruiken. De schermgrootte bepaalt wat de bezoeker wel en niet te zien krijgt. Houd rekening met mobiele bezoekers en tabletgebruikers.

7. Voorzichtig met gegevens

Wees absoluut voorzichtig met registratieformulieren. Vraag alleen het hoognodige van jouw bezoeker. Lange formulieren schrikken de bezoekers alleen maar af. Meestal zijn naam, e-mailadres en telefoonnummer al genoeg. Daarmee heb je de benodigde informatie om de bezoeker te benaderen en te converteren tot lead.

8. Testimonials

Recente onderzoeksresultaten tonen aan dat testimonials van eerdere tevreden klanten of experts in uw branche sterk helpen bij het overtuigen van jouw bezoekers.

Investeer dus in goede referenties en toon jouw successen aan nieuwe bezoekers. Dit komt de conversie van de landingpage ten goede. Bekijk een voorbeeld van klantrecensies die aan een website zijn toegevoegd.

9. Testen!

Test alles voordat de landingspagina live gaat. Hiermee doelen we op de tekst, het beeldmateriaal, de call-to-action en het formulier. Laat mensen in jouw omgeving naar de gloednieuwe pagina kijken. Zij kunnen spelfoutjes die je over het hoofd hebt gezien gemakkelijker ontdekken.

Het opzetten van een landingpage liever uitbesteden aan professionals? Neem contact met ons op en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw eigen succesvolle landingspagina.

Terug naar blog