Social media doelstellingen

Verhogen van de naamsbekendheid

Door aanwezig te zijn op meerdere social media kanalen vergroot u uw naamsbekendheid onder een bredere en grotere doelgroep. Daar waar u zich met een brochure richt op één doelgroep, is social media juist heel breed en open. Hierdoor zal u ook andere doelgroepen bereiken, waar normaal gesproken niet direct aan gedacht wordt. Regelmatig actief zijn op meerdere kanalen zorgt er tevens voor dat uw naam sneller wordt opgeslagen in de herinnering.

Behouden bestaande klant en product/dienstverbetering

Door het gebruik van social media, komt u in contact met uw doelgroep. Met behulp van het plaatsen van relevante content voor klanten (en geïnteresseerden) , lokt u interactie met uw doelgroepen uit. Berichten worden geliked en gedeeld met anderen, en er worden reacties op gegeven. Als organisatie krijgt u op deze manier een goed beeld van wat er leeft bij uw doelgroepen en kunt u hierop inspelen. U kunt feedback vragen en zo uw diensten/producten verbeteren.

Acquisitie nieuwe klanten

Op de verschillende social media kanalen kunt u gericht zoeken op de kenmerken van uw gewenste doelgroep. Bijvoorbeeld demografische kenmerken, maar ook geografische kenmerken of specifieke interesses. Bij het plaatsen van een advertentie op bijvoorbeeld Facebook kunt u deze precies instellen zoals u wenst. Daarnaast kan uw sociale kanaal ook voor de nodige mond-op-mond-reclame zorgen.

Leadgeneratie

Het is mogelijk om links naar de website, of pagina van de website, in de berichten te plaatsen op uw sociale kanaal. Hierdoor worden mensen direct gelinkt naar uw website, wat zorgt voor meer traffic naar de website.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Ook Google stelt het gebruik van social media erg op prijs. Dit kan een positieve uitwerking hebben op de zoekresultaten. Informatie die u deelt en relevante links, leveren u een hogere positie op in de zoekmachine positie.

Medewerkers vinden (recruitment)

Het werven van nieuwe medewerkers via een social media kanaal is steeds meer gebruikelijk. Het gebruiken van LinkedIn als CV komt steeds vaker voor. Potentiële medewerkers zijn door hun online profielen makkelijk te vergelijken. Dit scheelt een hoop tijd en (dure) uitzendbureau kosten.

Webcare

Een bekend begrip onder de Social Media experts. Webcare kunt u vergelijken met een soort online klantenservice. Bestaande en potentiele klanten stellen vragen via Social Media en verwachten een snelle reactie. Naast snelle (klanten)service, is dit ook handig voor andere (toekomstige) klanten, welke mogelijk dezelfde vraag wilden stellen. Zij kunnen deze informatie namelijk ook zien

Nieuwsberichten

Mensen zullen niet dagelijks uw website bezoeken om te kijken of er nog nieuws is, Social Media wordt wel dagelijks bezocht. De kans is dus groter dat ze uw nieuwsbericht lezen, wanneer dit op een Social Media kanaal is geplaatst.

Kennisdeling

Met kennisdeling bedoelen we waardevolle informatie die u met uw doelgroep kunt delen.

Als organisatie heb je ontzettend veel kennis in huis van eigen diensten en producten. Deel deze vakkennis met uw doelgroep. Houd bijvoorbeeld een blog bij en geef inhoudelijke informatie over een belangrijk thema, dat speelt bij uw doelgroep. Zo creëert u waarde bij uw (potentiele) klanten. Een blog is tevens goed voor de zoekmachine optimalisatie.

Bewaking van je reputatie

Door te luisteren en te monitoren op de verschillende Social Media kanalen, kunt u volgen wat er gezegd wordt over uw organisatie. Daarnaast kunt u tevens inzicht krijgen in de meningen van uw (potentiele) klanten over bijvoorbeeld bepaalde producten in jouw assortiment. Er kan direct gereageerd worden negatieve reacties of kritiek, wat weer zal bijdragen aan uw imago. Het is altijd slimmer om wél te weten wat er over uw organisatie gezegd wordt.