22 januari, 2013
Het is weer de hoogste tijd om te kijken naar de nieuwste webdesign trends van 2013. Het jaar 2013 brengt ons een aantal nieuwe, maar ook een stuk of wat oude trends. Leuke technische ontwikkelingen en hippe designs zorgen samen voor een spetterend en vrolijk jaar. Dat jouw website responsive zou moeten zijn spreekt inmiddels voor zich. Dé aanrader qua webdesign? Let op de details!

Dé webdesign trends van het jaar 2013

Het is weer de hoogste tijd om te kijken naar de nieuwste webdesign trends van 2013. Het jaar 2013 brengt ons een aantal nieuwe, maar ook een stuk of wat oude trends.

Leuke technische ontwikkelingen en hippe designs zorgen samen voor een spetterend en vrolijk jaar. Dat jouw website responsive zou moeten zijn spreekt inmiddels voor zich. Dé aanrader qua webdesign? Let op de details!

1. To colour or not to colour

We kiezen in het nieuwe jaar voor onze eigen stijl. Dit kan met of zonder kleur. Enerzijds zien we die prachtige pasteltinten weer terug. Zoete en warme kleurtjes met mooie printjes. Anderzijds kiezen we voor zwart – of wit – waarbij de focus ligt om één gekleurde grafische illustratie of productafbeelding. Wat we ook kiezen…we voeren onze stijl tot in de puntjes door. En de patterns mogen blijven dit jaar.

kleurgebruik
pastel-kleuren
zachte-kleurtjes

2. Hoe groter, hoe beter!

Iedereen houdt ervan om naar mooie designs te kijken. En laat dit jaar die creatieve en kunstzinnige god(in) in jezelf helemaal los. We willen mooie illustraties zien. Op de homepage. Zo gróót mogelijk graag. Geen excuusjes meer voor iStock-afbeeldingen dus…

3. Keep scrolling, scrolling, scrolling

In de webdesign trends van 2012 hebben we het scrollen uitvoering besproken. Hoewel het er leuk uitzag wisten we het nog niet helemaal zeker. Zou het niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid? Het antwoord is nee; lekker blijven scrollen. In combinatie met HTML5 en CSS3 worden de mooiste creaties ontwikkeld.

4. Fotografie voor merkbeleving

Met de snelle sprint die social media heeft getrokken ligt de focus nu geheel op de klant. Het gaat niet meer om zenden, maar om interactie en merkbeleving. En wie zei ook alweer “een beeld zegt meer dan duizend woorden”? Juist, we willen onze klanten allemaal laten ervaren en beleven wie wij zijn. Geen bedrijven, maar mensen van vlees en bloed. Oftewel: de juiste sfeer creëren = verkoop genereren.

5. Oog voor detail

Deze webdesign trend is hopelijk een blijvertje. Het maakt in 2013 niet uit welke stijl je kiest, van minimalistisch tot expressief het kan allemaal, als je maar oog hebt voor detail. Alles moet er nét even wat smeuïger uitzien. Dat ene subtiele patroontje en dat andere schaduweffectje. Gelikt en afgestyled tot in de puntjes.

6. Nog meer responsive

Waar we vorig jaar nog moesten toelichten wat responsive design nu precies is, komen we het een jaar later overal tegen. En dat is maar goed ook. Volgens de laatste statistieken rondom internetgebruikers, is het surfen met mobiel en tablet immens populair.

Naar verwachting wordt het desktop-internetten binnenkort ingehaald. Een ontzettend belangrijk gegeven voor webdesigners en website-eigenaren. Ook uw bezoekers bekijken uw website via hun telefoon. Zorg dat het design hier soepel op werkt. Hoe? Met responsive webdesign dus.

7. Fixed header tab = hip

Trending topic en helemaal hop is de fixed header tab. Helemaal geen slecht idee want de bezoeker heeft zijn belangrijkste website-navigatie altijd bij de hand. En wanneer correct toegepast, ziet zo’n blijvende menubalk er ook nog eens goed uit. Wil je het nog hipper maken? Zorg dat de social media buttons ook blijven staan.

8. Transparency & blur

Veruit de meest voorkomende trend is transparante of geblurde fotografie op de homepage. We zien veel pagina vullende afbeeldingen waarbij het accent ligt op een contentbox, die er extra goed uitspringt door het transparante effect van de achtergrond. Naast dit praktische aspect, geeft het gebruik van zo’n blur-effect ook een prachtige sfeer mee aan het webdesign.

9. All-in-one-homepage

Websitebezoekers moeten boven ‘de fold’ alles kunnen vinden wat zij nodig hebben. Hoe sneller het internet zich ontwikkelt, hoe kieskeuriger de bezoeker wordt. We willen hem daarom zo snel mogelijk alle relevante informatie toespelen. Dit jaar ligt de focus op de efficiëntie van de homepage.

10. Storytelling voor gevorderden

Van een mooie foto tot complete feature-tours, overal zien we digital storytelling terug. Ook hier gaat het weer om de merkbeleving. Deze trend wordt gecombineerd met een uitgebreide scrollbar en uitbundige illustraties. Vertel een inspirerend verhaal en leidt jouw websitebezoeker langs de verschillende aandachtspunten. Jij bepaalt de route!

11. Overal letters

In 2012 hebben we met de komst van HTML5 en CSS3 kunnen genieten van steeds meer typografische hoogstandjes. Deze vondst zijn we nog volop aan het ontdekken. Ook komend jaar zien we overal grote, kleine, vintage en strakke fonts terug. Gecombineerd en goed leesbaar!

12. Duidelijke taal

Zoals eerder aangegeven zijn klanten op zoek naar een eerlijk en duidelijk verhaal. In 2013 blijven de bekende oneliners weer veelvuldig terugkomen. Jouw motto, strategie of key-point samengevat in één zin. Let op: mag ondersteund worden door illustraties. Maak het geheel duidelijk en aantrekkelijk voor de bezoeker.

13. Minder is meer

No nonsens. See what you get. Be real. Uitspraken waar wij van smullen in het nieuwe jaar. En dat zien we terug in de designs. De crisis brengt soms voordelen met zich mee. Bedrijven gaan zich namelijk onderscheiden van de kudde. Meerwaarde en een +1 creëren voor je klanten, daar draait het om in 2013. Webdesigns kunnen zeer minimalistisch zijn van opzet want we willen maar al te graag laten zien dat wij vakmanschap leveren. Niet schreeuwerig, maar juist op een subtiele manier.

De webdesign trends voor 2013 in een notendop. Heb je dit artikel gelezen en denk je dat jouw website dit jaar een nieuw jasje kan gebruiken? Wacht niet langer en neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Geheel vrijblijvend afspreken en zelf oordelen of wij de geschikte partij zijn? Wij denken graag mee en maken een vrijblijvend voorstel na onze kennismaking! Hierdoor weet je exact waar je aan toe bent!